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Real engine testing is essential in the aviation industry. Additional parts are now being added to the test bench infrastructure developed over decades at MTU Aero Engines. According to a press release from the company on April 8th, performance tests with CFM56-7B engines will be able to be carried out at the Ludwigsfelde location in the future. The Federal Aviation Office has completed its reviews in this regard with a positive result. In addition, the test stand is also certified by the US Federal Aviation Administration (FAA) and EASA, the European aviation authority. This means that all repair work, including acceptance tests, on this engine type can be carried out in Ludwigsfelde.

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MTU can service CFM56-7B engines within its network in Europe, North America and Asia. (Photo: MTU)

Da parallel dazu die MTU Maintenance Dallas von der FAA für den neuen Standort in Texas die Zulassung für Tests mit diesem Triebwerkstyp erhalten hat, besteht für die MTU „die einzigartige Möglichkeit, CFM56-7B-Triebwerke innerhalb unseres Netzwerks in Europa, Nordamerika und Asien instandhalten und prüfen zu können“, wie André Sinanian, Geschäftsführer der MTU Maintenance Berlin-Brandenburg, feststellt. „Das bietet unseren Kunden aus aller Welt einen schnellen Zugang zu unserem Service.“ Neben Dallas und Ludwigsfelde unterhält MTU in Zhuhai, China, einen weiteren Standort zur Zertifizierung dieses Triebwerktyps, der zu den weitest verbreiteten gehört. Die CFM56-Reihe wurde Ende der 1970er Jahre marktreif. Sie kommen in Airbus A320, in Airbus A340 und in Boeing 737 – sowohl Classic als auch Next Generation – zum Einsatz. Nach MTU ist das CFM56 mit mehr als 30.000 gelieferten Triebwerken und etwa 550 Kunden weltweit das führende Triebwerk beim Einsatz in Passagierflugzeugen. Nach Werksangaben wurden 2023 im MTU-Instandhaltungsnetzwerk mehr als 130 Shopvisits für das CFM56-7B durchgeführt. MTU unterhält für andere Triebwerksmodelle weitere Teststände an anderen Standorten.

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View of an engine test bench (Photo: MTU)

The CFM56-7B version is the standard engine on the Boeing B737. Its military version is the Boeing P-8 Poseidon, the US Navy's maritime patrol and anti-submarine aircraft. Eight aircraft of this type will be purchased for the German Navy and stationed in Nordholz at Naval Aviation Squadron 3 “Graf Zeppelin”. With the maintenance expertise now created in Ludwigsfelde, lifecycle management is also easier for engines used for military purposes. The acceptance runs of all engines intended for German A400M transport aircraft are carried out at the same location.

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The only German test stand for the A400M TP400-D6 engine is at MTU Maintenance Berlin-Brandenburg. (Photo: MTU)

Hans Uwe Mergener