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The Board of Directors of Naviris, the Italian from Fincantieri and the French Naval Group joint venture founded, resigned on Monday, January 13, 2020 for the first time together. As part of the "Poseidon" project, which was initiated in 2017 on the Franco-Italian summit in Lyon launched to bring together the two groups, they recorded the basic cooperation agreement to the joint venture on June 14, 2019 (ESuT reported). Now the two company heads, Giuseppe Bono (Fincantieri) and Hervé Guillou (Naval Group) declared, situated Naviris and functional. Naviris is 50 per cent owned by the two companies, the board is occupied balanced. Giuseppe Bono takes on the role of the president of the company, while Claude Centofanti (Naval Group) as Chief Executive Officer, left in the picture and Enrico Bonetti (Fincantieri) as Chief Operational Officer take the lead. Hervé Guillou sits on the Board of the joint venture. As headquarters Naviris Genoa, Italy, was elected. An engineering center as a wholly owned subsidiary is based in Ollioules, in the southern French department of Var.

Nach den Zielen, die im Juni letzten Jahres bei der Unterzeichnung des Kooperationsabkommens angekündigt wurden, muss das französisch-italienische Unternehmen bis Ende 2022 einen Auftragseingang von 1,5 bis 1,7 Milliarden Euro erwirtschaften. “Die Idee ist, in den nächsten vier oder fünf Jahren ein bis zwei Einheiten zusätzlich zu bauen, verglichen mit dem, was was wir hätten, wenn wir allein geblieben wären”, sagte Hervé Guillou. Ein Risiko, dass das Joint Venture den Umsatz der Muttergesellschaften erheblich beeinträchtigen, wird zumindest auf französischer Seite nicht gesehen. Denn die avisierten Abschlüsse bei Naviris in den nächsten vier Jahren sind den 15 Milliarden Euro-Verträgen gegenüberzustellen, die Naval Group im selben Zeitraum auf eigene Rechnung eingehen will. Und nicht von ungefähr versuchen Naval Group und Fincantieri durch Navaris die Bedürfnisse anderer europäischer Länder aufzugreifen. Auf französischer Seite wird insbesondere der Ersatz der sechs Überwachungsfregatten vom Typ Floreal in Erwägung gezogen. Und könnte für Navaris eine Rolle spielen. Diese Nachfolge ist – nach jetzigem Stand –  jedoch nicht vor 2030 geplant. Was den Export anbelangt, so befinden sich die beiden Unternehmen aktuell oftmals noch im Wettbewerb gegeneinander. Noch dazu ist die Situation zwischen Naval Group und Thales angespannt. Letztere ist an Naval Group beteiligt (35% des Kapitals) und befürchtet negative Auswirkungen durch eine eventuelle Begünstigung des italienischen Konkurrenten Leonardo im Bereich Elektronik, insbesondere Radar. Dies trotz sich kreuzender Joint Ventures.

Nucleus European shipyard consolidation?

Naviris was the natural result of the historic partnership between how they see themselves, two world leaders in the field of maritime defense. according to her view have the common shares Fincantieri and Naval Group for more recorded than twenty years of cooperation many joint successes, such as the frigate program Horizon Air Defense in the 1990s (four ships) or the frigate program FREMM (zwangzig ships), which began of 2005. Naval Group expands its publication in the frame to European projects "such as developing a light European Corvette (European Patrol Corvette)".

For Fincantieri and Naval Group Naviris opens "the way to the consolidation of the European naval defense in response to the growing pressure from competitors around the world," it says in the statements of the companies. Therein Giuseppe Bono and Hervé Guillou jointly declare: "We are grateful for the unconditional support of our governments in the establishment of a new European leader in the strategic sector of the sea defenses. (...) Naviris paves the way to building a genuine European maritime defense. "

The fact is, the market in military shipbuilding is highly fragmented. Cooperation and partnerships are seen as a solution for market protection and -beherrschung. Added to this is a core problem of the limited geographic reach of businesses. Both Fincantieri and Naval Group have already taken this into account with subsidiaries in the US and Australia. In this respect the chosen over "Poseidon" route is certainly the way forward. In particular, in the European context. An attempt on permanent structured cooperation between the EU's security and defense policy (PESCO - Permanent Structured Cooperation) to promote maritime armament programs is on the way - a patrol unit in Corvettes size (the above strove European Patrol Corvette).

Hans Uwe Mergener