Print Friendly, PDF & Email

By the general public largely unnoticed the launching of the first two HSI 32 boats for Saudi Arabia took place in July in the Constructions mécaniques de Normandie (CMN) in Cherbourg place (Hullnumber 315 and 316). At the ceremony in which desired riads non-Saudi Arabian journalists were not admitted, took the inspector of the Saudi Navy, Lieutenant General Fahd bin Abdullah Al Ghafaily and Iskandar Safa, main shareholder of CMN, in part, of two of his private jets for arrival of the small delegation began.

At the express request riads the completion of the first HSI carried 32 four months ahead of schedule. 32 further accelerate the delivery of HSI, the training of the crew directly into Cherbourg and not as originally intended conducted in Saudi Arabia is.

Armaments cooperation Paris-Riyadh

The 600 million US dollars (538.6 million euro) estimated contract closed in 2018 after long negotiations, provides for the sale of 39 which can reach a length of 32 meters at a speed of almost 50 knots this high-speed patrol boats, to the Wahhabi kingdom from. Made of aluminum boats for Sea endurance three days are designed for 12-man crew. 21 will be built in Cherbourg, 18 (in Saudi Arabia (at shipyards of Zamil Group Dammam and Jeddah). From Saudi circles is heard that Zamil has already begun construction. There, the construction of the first ship to in be completed nine months. In CMN we now intend to deliver a monthly HSI 32nd

Für die Werft, eine Tochter der Privinvest Shipbuilding Group (zu der auch German Naval Yards Kiel gehört) ein Rettungsanker, ist das Auftragsbuch doch damit für die nächsten drei bis vier Jahre gefüllt. Die Situation könnte sich weiter verbessern, da eine Bestellung von 19 zusätzlichen HSI 32 im Raum steht. Stolperstein scheint das Schicksal der drei Patrouillenboote vom Typ La Combattante FS56 zu sein. Diese 56-Meter-Boote waren ursprünglich für den Libanon im Rahmen des sogenannten DONAS-Programm, eines umfangreichen Waffenpaketes (Flugkörper, Helikopter, Boote, Fahrzeuge) in Höhe von ca. 3 Milliarden Euro, bestimmt. Angesichts der komplexen Situation in der Levante und des wachsenden Einflusses der Hisbollah, feindlich gegenüber Saudi-Arabien, entschied Riad im Jahr 2016, den Vertrag auszusetzen. Stattdessen wurde das SFMC-Programm (Saoudi French Military Contract) aus der Taufe gehoben. Die Konstruktion der drei FS56 wurde 2017 dennoch gestartet, die Rümpfe der beiden ersten sind im Bau weit fortgeschritten. Diese Boote müssen von Saudi-Arabien übernommen werden, ihr Bau wurde jedoch unterbrochen, bis eine Einigung über ihre Ausrüstung erzielt wird. Der Haken: Riad, ohnehin auf die größere La Combattante BR 71 wie sie als Baynunah von den VAE bei CMN beauftragt wurde schielend, wünscht eine robuste Bewaffnung. Im Kontext des Konfliktes im Jemen stoßen beide Begehren auf den Widerstand von Paris.

As part of the SFMC program Naval Group decided and the (founded 2017) Saudi Arabian Military Industries (SAMI), a state-owned arms company, on the edge of this year's IDEX (Abu Dhabi), a joint venture, under whose auspices the construction or the supply of frigates, corvettes / OPV and additional armor material should be handled. The amount of the contract scope is conjectured by several billion euros. Since 2018 SAMI is already involved with the Spanish Navantia in a joint venture (this is about the construction of five corvettes of type Avante 2200, which will be delivered already in 2022).

Riad Vision 2030

In Riyadh you look at the step now made in Cherbourg as a first on the way to achieving the initiated by Crown Prince Mohammed launched Vision 2030, with whom he would like to set up armed forces as a global player, the Saudi (sea) and the (Editor's note :) to consolidate perceived pioneering role of the Kingdom in the region and the world.

Hans Uwe Mergener